Društvena istorija Srbije

  • : Function split() is deprecated in /var/www/clients/client1/web12/web/modules/filter/filter.module on line 1190.
  • : Function split() is deprecated in /var/www/clients/client1/web12/web/modules/filter/filter.module on line 1190.

 
Naziv kursa:   DRUŠTVENA ISTORIJA SRBIJE
 
Status: Izborni
Semestar: V
 
Broj kredita: 4
 
 

Kratak opis programa i ciljeva kursa:

Kurs se bavi istorijom srpskog društva od nastanka moderne srpske države 1804.godine do kraja 20. veka. Teži se da se na osnovu predznanja političke istorije, koju su studenti savladali, dublje osvetle procesi i promene koji su se dešavali u samom društvu: strukturalne promene, stratifikacija i socijalna mobilnost, procesi modernizacije i evropeizacije, političke, kulturne i ekonomske promene sa dubljim uticajem na strukturu društva i dr. U pitanju su pojave dugog trajanja koje će se celovito posmatrati. Reč je o socijalnoj istoriji u koju će biti uneti elementi kulturne istorije i istorijske antropologije.

Cilj je da se studentu pruži neophodna znanja o razvoju srpskog društva u prošlosti koja treba da ga osposobe da potpunije sagleda sopstveno okruženje, prepozna osnovne društvene procese i stekne mogućnost da se sa njima suočava. Činjenica da savremeno društvo počiva na dovršenim ili nedovršenim procesima iz prošlosti, kao što su, naprimer, modernizacija, demokratizacija ili izgradnja građanskog društva, ukazuje na važnost ovih znanja, koje postaju osnova za dalje studiranje društvenih, političkih, kulturnih i ekonomskih procesa u Srbiji.

 
Ishodi učenja:

Student će biti osposobljen:

  • Da koristi stručnu literaturi i na osnovu nje prati neku od društvenih promena dugog trajanja.
  • Analizira prikupljene podatke i samostalno ih sintetizuje.
  • Utvdi povezanost između istorijskog nasleđa i savremenih društvenih procesa.
 

Teme predavanja po nedeljama

1.

Moderna srpska država – istorijske karakteristike

2.

Politička uslovljenost razvoja društva

3.

Stanovništvo (migracije, naseljavanje, iseljavanje, mobilnost)

4.

Nastanak građanstva i razvoj građanskog društva

5.

Privredna preduslovi društvenog razvoja

6.

Stratifikacija društva i socijalni slojevi

7.
Test
8.

Etnička pitanja, manjine

9.
Kulturni modeli
10.

Pismenost i obrazovanje

11.

Rodni odnosi i marginalne grupe

12.

Modernizacija i/ili evropeizacija

13.

Političke partije i politička elita

14.

Svakodnevni život

15.

Pisanje završnog rada

 

Literatura (sa brojem strana)

а) osnovna
 
  1. Mari-Žanin Čalić, Socijalna istorija Srbije 1815-1941. Usporeni napredak u industrijalizaciji, Beograd 2004, 572 (samo određeni delovi)
 
b) dopunska (za izlaganje na vežbama i završne radove)
  1. Lj. Dimić, D. Stojanović, M. Jovanović, Srbija 1804-2004: Tri viđenja ili poziv na dijalog, Beograd 2005.
  2. Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti. Knj. 3., Srbija u Jugoslaviji, Novi Sad 2001.
  3. Radoš Ljušić, Istorija srpske državnosti. Knj. 2., Srbija i Crna Gora: Novovekovne srpske države, Novi Sad 2001.
  4. Modernasrpskadržava 1804-2004: hronologija, Istorijski arhiv Beograda, Beograd 2004.
  5. ObrazovanjekodSrbakrozvekove, Beograd 2003.
  6. Pero i povest. Srpsko društvo u sećanjima, Beograd 1999.
  7. Stevan K. Pavlović, Srbija: Istorija iza imena, Beograd 2004.
  8. Srpske političke generacije 1788-1918, Beograd 1998.
  9. Srbija u modernizacionim procesima XX veka, knj. I, Beograd 1994.
  10. Srbija u modernizacionim procesima XX veka, knj. II: Položaj žene kao merilo modernizacije, Beograd 1998.
  11. D. Stojanović, Kaldrma i asfalt: urbanizacija i evropeizacija Beograda, 1890-1914, Beograd 2009.
  12. Nataša Mišković, Bazari i bulevari: svet života u Beogradu 19.veka, Beograd 2010.
  13. Živeti u Beogradu, 1837-1878. Dokumenta uprave grada Beograda, knj. I-IV, Beograd (Istorijski arhiv Beograda) 2003-2006.
  14. Privatni život u Srbiji u 19. veku, Beograd 2006.
  15. Privatni život kod Srba u dvadesetom veku, Beograd 2007.
  16. H. Zundhauzen, Istorija Srbije od 19.do 21.veka, Beograd 2009.
 

Način izvođenja nastave:

Kurs će se odvijati kao seminar. Pored predavanja profesora, pojedine teme studenti će obrađivati na vežbama. Završni ispit će biti pismeni rad (do 10 strana) na jednu od tema koja je obuhvaćena kursom. Test znanja će se raditi na osnovu literature saopštene na početku kursa. Vežbe, kao i završni rad-esej, mogu raditi zajedno dvoje studenata.

Kurs će imati 2 časa nedeljno i 1 čas vežbi.

 

Način i model ocenivanja (prema dobijenom uputstvu)

1.      Prisustvo na nastavi i vežbama..........................do 10 poena

2.      Saopštenje i aktivan rad na vežbama................ do 15 poena

3.      Test………………………………....................do 15 poena

4.      Završni pismeni rad...........................................do 60 poena